Scenskräck?

Tanken slog mig idag att gud vad det stoppar mig att jag alltid blir så nervös när jag ska sjunga och spela inför folk. Jag vet inte varför egentligen, det har bara alltid varit så, sedan min första pianouppvisning, eller när vi spelade Pelle Svanslös i trean OCH fyran! Så jag lärde mig nästan ingenting i skolan, för vi hade en lärare som nog hellre ville vara skådespelare än lärare, så hon ville överföra sina ouppfyllda drömmar med att sabba våran allmänbildning och istället spela teater! ;) Ganska soft, men det är därför jag inte kan Sveriges geografi.. haha!
Men i Pelle Svanslös hade jag en replik, jag var en kattunge som skulle ställa mig upp och säga något i stil med: - Jag håller med! Fatta, att jag spelade den här teatern i två år och jag hade en replik! Haha!
Nu svävade jag ut här, men vad jag skulle komma fram till att jag var mega nervös då med! Det var iallafall roligt att dansa och sjunga! :)

Jag funderade på det idag, när jag satt och kollade runt på Youtube och lyssnade på Andreas Carlssons nya låt - All I Need Is You. Den är väldigt bra tycker jag, fin och hoppfull! Och just när jag lyssnade på klippet dök det upp ett klipp med självaste Anders Bagge från tidigt 90-tal där han sjöng i ett band! Och shit jag hade aldrig känt igen honom! Bagge är en förebild för mig, han har fått uppleva att lyckas inom musiken trots att han själv lider av panikångest (tror jag det var), han är lite neurotisk med sina knasiga äpplefobier och att han måste sitta på en speciell sida när han flyger, och så har han ju scenskräck!
Sjukt att han blivit tillfrågad av Celine Dione att sjunga duett med henne i Globen, men det tackade han nej till!
Asså jäkla scenskräck till att förstöra för folk!!

Men lilla Bagge besitter en talang, så han har trots sina fobier lyckats i musikvärlden!  
Så nu tänker jag bara försöka att tänka bort nervositeten, och bara göra det!
För när jag är hemma själv, så sjunger jag högt och säkert! Men när jag ska sjunga för någon får jag panik! Haha!
Men jag börjar bli bättre på mitt framträdande! Det har gjort gott att jag i år har fått sjunga på tre dop och ett bröllop, för göteborgs lucia och kanske det läskigaste jag har gjort i mitt liv- Sjungit för idoljuryn!!

Och det betyder faktiskt mycket att Laila tyckte att jag hade en jättefin röst, och att Andreas sa att jag inte var redo för idol i år... Iår liksom.. Men min favorit Anders Bagge var ju självklart tyst! Haha!
Nästa år, utan någon förkylning eller bristande självförtroende ska jag gå in i jury rummet och jag ska vara säker och bra, och jag ska gå vidare! För hur mesigt det kanske än låter, så drömmer jag om att få sjunga luften ur mina lungor inför en stor publik! :)

Oj vad läskigt...
Haha! Nä men ärligt talat, jag ska försöka att tro mer på mig själv, för min osäkerhet/nervositet ska inte få förstöra min dröm!

/C





Anders Bagge min Idol


Jag älskar denna låten!! Andreas Carlsson har lyckats igen... :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback