Music Business

Kära vänner!
Jag pratar och pratar och pratar, men drömmen är fortfarande långt bort!
Musikproducent, LA, MUSIK överhuvud taget! Jag vill dit!!

För ett år sedan var jag på väg att flytta till Stockholm för att plugga till musikproducent. Men då utbildningen kostade 80 000kr, och innehöll många kurser jag inte ens är intresserad av så bestämde jag mig för att vänta.
I höstas blev jag medpratad av Kim att söka till Musicians Institute i LA, och tanken ligger mig fortfarande nära. Men jag känner att jag inte riktigt är mogen eller redo för att flytta till USA än.
Så idag när jag satt vid datorn så sökte jag på skolan i Stockholm. SAE Institute och fick till min stora glädje syn på att de ska startas en ny ettårig utbildning i sommar som heter just Music Business!

Ni som känner mig, kommer hålla med om att den här utbildningen skulle passa mig PERFEKT!!!


Bakgrund
  • Siktar du på en karriär inom musik- och underhållningsbranschen?
  • Vill du starta ditt egna produktionsbolag, musikförlag eller skivbolag?
  • Vill du jobba som promotor eller eventarrangör?
  • Är du en låtskrivare eller artist som vill veta mer om den bransch du är verksam inom?
  • Vill du lära dig hur du bättre lyckas med att nå ut med dina låtar i konkurrensen?
  • Vill du skapa morgondagens musiktjänst? 
Music Business Program är speciellt utformad för att utbilda framtida yrkesutövare inom den ständigt föränderliga miljön i musikbranschen. Detta uppnås genom en kombination av kunskap om musikbranschen från ett historiskt perspektiv, branschen idag, samt omvärldsanalys och framtidsutsikter.

Utöver detta innehåller utbildningen även omfattande praktisk övning inom flera väsentliga områden.

Några ämnen som ingår i Music Business Program:

  • Musikbranschens aktörer och deras funktion
  • Musikjuridik
  • Upphovsrätt
  • Kontraktutformning och innehåll
  • Projektplanering
  • Budgetering
  • Presentationsteknik
  • Artistisk profilering
  • Arrangemang
  • Musikproduktion
  • Inspelning
  • Mixning/Mastering
  • Marknadsföring
  • Search engine optimization (SEO)
  • Search engine marketing (SEM)
  • Networking
  • Distribution
  • Grafisk profilering
  • Web-profilering
  • Social media optimization (SMO)
  • Merchandise
  • Företagsformer
  • Företagsekonomi
  • Bokföring
  • m.m.

De praktiska övningarna relaterar till de teoretiska ämnena och innefattar bl.a:

  • Hitta och presentera en lämplig artist/grupp att samarbeta med.
  • Ta fram en marknadsplan till sin artist.
  • Ta fram reklamartiklar som går i linje med den artistiska profilen (Merchandise).
  • Planering av produktionen av en EP inkl. tidsplan, kostnader, musiker m.m.
  • Planering av spelningar, en mindre turné eller liknande event.
  • Framställning av pressmaterial .
  • Design av webbsida, med hänsyn tagen till genre, artistisk profil etc.
  • Analys av distributionsmetoder .
  • Presentation av en affärside med tillhörande affärsplan, budget etc.
  • Skriva ett CV.
  • m.m.

Utöver detta tillkommer ett slutprojekt som innefattar samtliga av ovan nämnda områden. Här ska eleven skriftligt och muntligt presentera en fullständig marknadsplan för en artist, ihop med grafik i både tryckt och digitalt format, samt en strategi för webmarketing av detta.

Målsättning:

Målsättningen är att eleven efter avklarad utbildning ska ha:

  • djupast möjliga kunskap om musikbranschen, dess uppbyggnad, dess aktörer och deras funktion.
  • största möjliga insikt i de modeller och metoder som används inom musikindustrin.
  • grundläggande kunskap om juridiken inom musikbranschen.
  • lärt sig tolka och förstå kontrakt .
  • en ökad förståelse för artistisk profilering.
  • förståelse för vikten av rätt arrangemang och produktion.
  • praktiska kunskaper inom musikproduktion gällande vanliga musikprogram och utrustning i en inspelningsstudio.
  • djupast möjliga kunskap om marknadsföring.
  • grundläggande kunskaper rörande grafisk design.
  • teoretiska och praktiska kunskaper inom webmarketing.
  • vissa kunskaper inom enklare videoredigering.
  • kunskap om budgetering, prognoser och trendanalys .
  • kunskaper om regler och metoder för bokföring.
  • praktiska kunskaper kring något av de vanligare bokföringsprogrammen.
  • tillräckligt djup inblick i branschens samtliga områden, så att eleven med trygghet kan inträda i en yrkesroll inom/relaterad till musik- och underhållningsindustrin.

 

Slutbetyg ges i en svensk och en engelsk version. Utöver detta erhåller eleven efter avklarad utbilding ett Music Business Program Diploma. SAE Institute:s utbildningar, diplom och Degrees är internationellt erkända och väger tungt överallt i världen.

Det låter som denna utbildningen är klippt och skuren för mig! :)
Så jag har mailat skolan och vill boka intervju! Bara att vänta och se när jag ska ta tåget upp till Stockholm! Spännande!!

/C


Kommentarer

"Hej Caroline!

Tack för idag! Det var mysigt! Tycker du inte det? Ja, du Caroline, nu får vi hoppas att du får komma till intervju, så att du får känna på om detta är rätt för dig! Du har vårt stöd! Det vet du!

Kram Mamma"

Postat av: mamma
Skrivet 2010-12-28 klockan 20:15:52

"Tack själv mamma! Ja det var jättemysigt! Tack för allt! :) Ja, jag hoppas att det är bra för det låter väldigt kul! Kram! "

Postat av: Carro
Skrivet 2010-12-29 klockan 00:58:15

"Åh, är ju typ det jag också vill gå! Synd bara att det är i Stockholm, känner inte riktigt att jag kan lämna allt"

Postat av: Kimia
Skrivet 2010-12-30 klockan 15:13:39

"Helluu!



Hittade till dig genom googlande av Music Business-bloggare, men icket. Nu blev jag nyfiken, var du på intervju? Och hur känner du idag för utbildningen?



Tyckte den lät som handen i handsken en kylig vintermorgon. ♥"

Postat av: Evelina
Skrivet 2011-12-11 klockan 00:37:58
Blogg/hemsida: http://porvoo.blogg.se/

"Googlar på just den utbildningen och undrar hur det blev? Kom du in på utbildningen, och kan du berätta lite om den?"

Postat av: mlmm
Skrivet 2012-01-22 klockan 17:04:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback