Dom är inte mer än mänskliga, pheu!

Idag är en ledig dag för min del, så jag har lite slötid och blev lite inspirerad av att skriva ett inlägg efter att jag sett en bild på msn's startsida med osminkade kändisar.

Eftersom jag jobbar i en butik som säljer skönhetsprodukter är det självklart viktigt att ALLTID se bra ut. Kan faktiskt vara jobbigt att tänka på att man alltid måste ha massa smink på sig. Min hud har blivit helt konstig. Jag hade aldrig finnar förut, okej kanske någon enstaka någon gång under gymnasiet, men i stort sett aldrig. När jag sedan fick jobbet här, började jag med mycket foundation, och det var nog där det började gå illa för min hy.
Det blir som en ond cirkel, för man får finnar när huden inte kan andas genom sminket. Så när man väl har finnar så vill man ju inte gå runt och visa det heller, utan man vill genast dölja dom. Alltså blir det smink HELA tiden.
Hur hade kunderna reagerat om jag hade gått utan smink och visat mina finnar och bara:
- Den här cremen använder jag! Det hade inte funkat liksom...

Det är knappt så att jag kan gå utan smink när jag är hemma, haha!
Jessica har fått samma problem, och frågade sin vän som är hudterapeut, och då fick jag reda på att det är olika saker som inverkar på vart finnarna sitter.
Har man finnar på hakan är det hormonellt, man kanske ska få mens, eller pga av preventivmedel.
Har man finnar i pannan är det pga. av stress.
Har man finnar på kinderna så är det pga av tarmarna. Haha! Alltså att man kanske äter dåligt, mycket, eller bara har konstiga matvanor.

Jag har finnar på alla dessa ställena. Så jag har alltså mycket hormoner, stressar och har konstiga matvanor. Detta kan vara något att tänka på. Men jag tror faktiskt ändå att sminket är den stora tjuven ändå...

Ett tips som jag fick av Jessica är att när man tvättar bort sminket, så ska man använda en egen handduk som bara är till ansiktet. Använder man samma handduk som man torkar händerna på, så kan det vara andra bakterier som påverkar huden negativt, vilket kan leda till finnar.


Dom är bara människor, precis som vi...











Thank god for makeup!



Bilder lånade av http://halsa.msn.se/5551/image/1


/C

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback