Carros Beutytips: Rengöring

Hejsan!
Tänkte som sagt skriva lite mer om skönhetsprodukter, eftersom jag börjar kunna det här riktigt bra nu! :)
Under dessa 9 månaderna i butiken (MY tänk att jag har jobbat lika länge som du har varit gravid!) så har jag lärt mig så otroligt mycket. Jag har gått från att liksom tvätta ansiktet med vanlig tvål,
(okej jag visste att det inte var bra, men tänkte typ jaja det går säkert bra)
Och nu är jag  supernogrann med allt som har med skönhetsvård att göra.  Haha! :) Vilket bara är positivt tycker jag!

Så jag tänkte börja skriva om något som verkligen är A och O för en bättre hud:
RENGÖRING

Som ni nu säkert förstår så är det verkligen inte bra att använda vanlig två till ansiktet därför att vanlig tvål har fel Ph-värde och är ganska stark för ansiktet eftersom tvålen på toaletten är till för att ta bort bakterier som man får  på händerna efter ett toalettbesök...
Så vanlig tvål är alltså ett BIG NO!!

För många är det här med rengöringsprodukter ett enda stort frågetecken, och jag förstår fullkomligt. Det är en hel djungel med olika produkter anpassat till olika hudtyper. Men jag ska försöka göra det lite enklare att förstå!  :)

Det finns alltså rengöringsprodukter anpassade till olika hudtyper.  Man brukar dela upp hudtyperna i Normal hy, Fet hy, Torr hy och Blandhy (man är torr men har feta partier Tex runt T-zonen).

Exempel på rengöringsprodukter:

Rengöringsgele:
Är som en vanlig tvål, som luddrar och sköljs bort med vatten. Tvättar bort både foundation och mascara.
En rengöringsgele passar personer med Normal hy. Nackdelen med en rengöringsgele är att man kan känna att ansiktet blir lite torrt, pga av att vatten är uttorkande. Men då är det bara att smörja in sig med en dag/nattcreme så ska det inte vara några problem.
En rengöringsgele kan då passa personer med fet hy, just eftersom att vatten är uttorkande och då kan det hjälpa om man har finnig hy.

 Jag använder själv en rengöringsgele och tycker att det är kanon! Eftersom man både får bort foundation och mascara snabbt och enkelt!

Rengöringslotion:
Ett rengöringslotion är anpassat till personer med Torr hy, eftersom den har mjölkig, fetare konsistens och är mer mer vårdande. Man använder det tillsammans med bomullspads, eller tar det direkt på ansiktet. Beroende på hur torr hy man har kan man välja om man vill sköja av ansiktet efteråt eller inte.

Rengöringsmousse:
Passar alla hudtyper, men eftersom det blir luddrande effekt sköljer man även bort den med vatten, och då är det ju inte det bästa alternativet för personer med torr hy.

Rengöringsservetter: Tar bort både foundation och mascara på ett snabbt och smidigt sett. Jag brukar inte rekomendera det så ofta, eftersom det tar slut så fort! Det är ca 20 servetter i dom flesta förpackningarna. Men som sagt det är väldigt smidigt att ta bort smink, så därför är det ju självklart bra! Speciellt om man ska resa bort, då är det kanon att ta med sig.

För att göra det lättare att välja produkt, ska man helt enkelt komma på vilken hudtyp man har.

Har man inga större problem med sin hud, den känns varken torr eller fet= Normal hy  
Har man problem med finnar, eller blir man blank i pannan och T-zonen under dagen=Fet hy eller Blandhy
Känns det som att huden "stramar" och man känner behov av att smörja in den= Torr hy

Något man kan tänka på oavsett när man handlar så är det konsistensen på produkten, det är ofta anpassat till olika hudtyper det med.
 Jag tar Duschgele/Duchcreme och Schampon  som exempel:  

- En Duschgele: Anpassat till normal hy
-En Duschcreme: Speciellt bra för torr hy 
- Ett Schampo i geleform: Extra bra till fett eller normalt hår.
-Ett Schampo i cremeform: Extra bra till personer med torrt och slitet hår.

Det kan man tänka på oavsett om det är duschgele eller Schampo man köper.
Hajar ni? :)

ANSIKTSVATTEN:
Det är inte många som vet hur viktigt det är att använda ansiktsvatten efter att man har rengjort ansiktet.
DET ÄR JÄTTEVIKTIGT!! Man applicerar det på en bomullspad och tar i hela ansiktet och halsen morgon och kväll.  

När man tvättar ansiktet så tar man bort sminket som ligger på hudytan och då ser det ju faktiskt rent ut. Men tar man då ansiktsvattnet på en bomullspad och rör runt i ansiktet, så kan man se att man inte var så ren som man trodde. Det blir liksom "smuts" efter sminket.
Så vad ett ansiktsvatten gör är alltså att:
- Ta bort de sista sminkresterna och stänger porerna så att det inte kommer någon skit ner i porerna. På så sätt motverkas också finnar.

Så här är den bästa rengöringsritualen:

1. Använden rengöringsprodukt som är anpassad till din hudtyp (INTE VANLIG TVÅL!)
2. Ta ansiktsvatten på en bomullspad i ansikte, hals och bakom öronen.
3. Smörj in med en återfuktande ansiktscreme.

Hoppas att detta hjälpte till att göra det hela lite klarare nu!

Jag återkommer med tips om ansiktscremer, det blev ganska långt här nu! :)

Kram!

 


Den här rengöringsgelen är från jobbet och den är jättebra! :) Det säger jag inte bara för att den är från jobbet utan den är verkligen BRA!





Kommentarer

"=) Du och Lina kommer bli dom allra bästa gudföräldrarna! Bara det bästa för vår pojke! =)"

Postat av: My
Skrivet 2009-09-03 klockan 11:54:34
Blogg/hemsida: http://enlitenimagen.blogg.se/

"Sv: Hihi=)

Jag drömde att han hade kommit i natt! Det var inte roligt att vakna :( hehe.

Ska bli mysigt att ses idag!"

Postat av: My
Skrivet 2009-09-04 klockan 11:37:54
Blogg/hemsida: http://enlitenimagen.blogg.se/

"ska du säga... ;)"

Postat av: Ida
Skrivet 2009-09-04 klockan 22:46:05
Blogg/hemsida: http://kongens.blogg.se/

"Där lärde du mig något! =D"

Postat av: Sanna
Skrivet 2009-09-06 klockan 11:00:59
Blogg/hemsida: http://frokenryding.blogg.se/

"Ja det blev inte så tokigt :-)"

Postat av: My
Skrivet 2009-09-08 klockan 10:41:51
Blogg/hemsida: http://enlitenimagen.blogg.se/

"Såg nu att jag glömde kommentera detta! Otroligt bra inlägg! Du är så himla duktig, Carro :D Kan tänka mig att du gör succé på jobbet :D"

Postat av: Elin
Skrivet 2009-09-12 klockan 00:42:27
Blogg/hemsida: http://beatcontrol.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback