Kladdmuffins!


Hej igen!
Nu har jag bakat muffins det blev 15st ljuvliga chokladmuffins. Planerade egentligen att göra dubbelt sats, men vi hade inte så många ägg...
Hur som helst blev dom lyckade! Väldigt kladdiga, men hey- är det kladdmuffins så SKA dom vara kladdiga! Dom brukar bli helt gudomliga om man ställer in dom i kylen och låter dom stå där i ca en dag, för då segar dom till sig och blir ett hallelujah moment!

Här kommer ett väldigt enkelt och snabbt recept på kladdmuffins:

DU BEHÖVER:
*Pappersformar
* 2 ägg
*2 ½  dl strösocker
* 2 tsk vaniljsocker
*1 krm salt
*4 msk kakao
* ½ tsk bakpulver
*2 dl vetemjöl
* 100g smält smör eller margarin

DETTA SKA DU  GÖRA:
 
1. Sätt ugnen på 200 grader. Placera ut 16 bakformar på en plåt.
2. Smält matfettet i en kastrull på spisen (fungerar även bra i mikron) och låt svalna.
3. Vispa först ihop ägg och socker med en elvisp.
4. Därefter vispar du ner vaniljsocker, salt, kakao och bakpulvret.
5. Sedan tillsätts slutligen vetemjölet och det smälta matfettet.
6. Vispa snabbt i någon minut så smeten blir jämn.

När smeten är klar sätter du ut pappersformarna på en plåt och klickar ut smeten.

Ett tips är att använda två matskedar när man ska klicka ut smeten, för att få lagom mängd! =)
Sedan är det bara att grädda i ugnen i 200 grader i ca 10min.

När man har tagit ut muffinsen så sjunker dom ihop något och blir därför lite extra sega, och kladdiga! Smarrigt va? =)
Ett annat tips är att lägga en handuk över muffinsarna när de svalnat, så undviker man att dom blir hårda!
Sen som sagt är det bara att sätta in dom i kylen i några timmar så blir dom jättebra!


Lycka till!

/Carro


Kommentarer

"åh jag har allt hemma utan formarna. Kanske kan göra muffins imrgon, dom ser ju riktigt smarriga ut! Men idag får nöja mig med kladdkaka. =)"

Postat av: My
Skrivet 2009-02-26 klockan 17:34:05
Blogg/hemsida: http://enlitenimagen.blogg.se/

"åh carro, du är värsta bakmästaren. :) har gjort kladdkaka... och ätit den. unnar mig det när jag är förkyld! ;)"

Postat av: Ida
Skrivet 2009-02-26 klockan 18:51:04
Blogg/hemsida: http://kongens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback