Hemma

Nu är jag hemma efter helgen hos brorsan i Stockholm! Det var en väldigt rolig helg! :)
Tjugo i tolv i fredags tog jag tåget alldeles själv till stora huvudstaden. Gud vad smidigt det är med X2000! Jag satt och läste Andreas Carlssons bok hela vägen, så det gick väldigt snabbt!
Boken är väldigt intressant och bra! Jag rekommenderar den starkt! När jag läser hans historia blir jag så jäkla inspirerad!

Ca tre timmar senare var jag framme vid Stockholm central där min bror Johan kom och mötte mig. Tidigare i veckan hade jag bestämt med SAE institute (skolan jag sökt till) att jag skulle få komma och kolla och prata med en lärare där. Så det första vi gjorde var att bege oss till SAE som förövrigt ligger jättenära där min bror bor! :)

Det var roligt att få komma och kolla på skolan! Läraren verkade väldigt trevlig! Jag började fråga om 6 månaders utbildningen som jag sökt till tidigare i veckan, men blev lite besviken över mitt val då jag insåg att det till mestadels bara handlade om själva datorprogrammet och tekniken när man har spelat in typ. Sen så var den utbildningen bara på halvtid, och utan studiemedel. Så utan ett jobb i Stockholm så är det inte kanske det smartaste valet...
Både jag och läraren märkte iallafall att det var ett års utbildningen som var mer rätt för mig. Eftersom jag vill jobba och kunna allt inom studio. Programmet som jag sökt till nu heter "Audio Engineering Program", det är en är en ganska bred utbildning vilket också är väldigt bra, eftersom man antagligen får lättare jobb.
Den är på heltid och därför studiemedel berättigad, som tur är!
Man blir något utav en ljudtekniker när man är klar, men man kan ju välja inriktningar när man kan allt liksom.  Tänk, det är ju inte många tjejer som är ljudtekniker, så nu kommer jag och ger killarna konkurrans!;)Sen så kan man läsa ett år utomlands också som ger en högre utbildning, och där låter ju New York, LA och London jäkla lockande... Haha nu ska man inte gå för långt fram, men en sak är säker! Jag kommer ju inte att nöja mig med att vara ljudtekniker, jag ska bli musikproducent innan jag är nöjd!

Några utav dom ämnena jag kommer läsa är: Ljudlära, inspelningsteknik, studioteknik, mixerbord,mikrofoner, musikproduktion,  inspelningssystem, mastering, mixning, liveljud och mycket mer! Nu valde jag ut det som jag är mest intresserad av, eftersom det är mer kopplat till musik. Man läser väldigt mkt mer ämnen, några av dom är tydligen även grafisk bildhantering, webdesign och 3D/video och det låter väl sådär i mina öron. Men det är säkert också väldigt givande! Antagligen så kommer den största delen handla om ljud i dom ämnena också.  

Sedan så berättade han även att det inte är alla som kan spela instrument själva, så då lånar dom in andra när man har inspelningsprojekt. Så det är ett jättestort plus att jag kan spela och sjunga, för då kan jag samtidigt spela in mina låtar och använda dom i projektarbeten!

Något som låter väldigt lovande är att läraren sa att, efter man har slutfört denna utbildningen kan man i princip gå in i vilken studio somhelst och kunna hur allt fungerar! :D YEY!
Kommer jag in på utbildningen så börjar jag den 7 juni, så vänner det är faktiskt ganska lång tid kvar!
Jag hoppas att jag kommer in, för det hade varit bra för mig att utvecklas inom det jag tycker om. Även att bo i en ny stad tror jag kommer vara jättebra för mig! :)

Eftersom mitt mål är att någon dag bli en framgånsrik musikproducent, så känns det faktiskt som att detta är ett bra första steg mot min stora dröm!


Kommentarer

"åh vad härligt att du satsar på dina drömmar carro! jag blir så glad av att höra det!"

Postat av: Ida
Skrivet 2009-12-14 klockan 09:57:58
Blogg/hemsida: http://kongens.blogg.se/

"Jag tycker det låter helt fantastiskt bra! Det kommer passa dig hur bra som helst och som Ida skriver är det helt rätt att satsa på sina drömmar! "

Postat av: Johanna
Skrivet 2009-12-14 klockan 18:24:25

"haha ja o ja! Vi är grymt stolta! :)"

Postat av: Ida
Skrivet 2009-12-15 klockan 08:27:56
Blogg/hemsida: http://kongens.blogg.se/

"Härligt carro! =D följ dina drömmar, låter väldigt bra! <3"

Postat av: sanna
Skrivet 2009-12-15 klockan 22:18:06

"Kommer passa dig perfekt!! =) Himla glad för din skull och Emil och jag har redan planerat att komma och hälsa på dig ;)"

Postat av: My
Skrivet 2009-12-16 klockan 21:23:32
Blogg/hemsida: http://enlitenimagen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback